#: locale=cs ## Action ### URL LinkBehaviour_FE6582F3_ACD6_8672_41D8_7D8DD69868BF.source = http://www.muzeum-plasy.cz/kontakt LinkBehaviour_C9E82EB6_AF72_FEF4_41CD_69F4A1E69CCF.source = http://www.muzeum-plasy.cz/kontakt WebFrame_22F9EEFF_0C1A_2293_4165_411D4444EFEA.url = https://maps.google.com/maps?output=embed¢er=49.985119,13.4625814&z=15&q=Muzeum+a+galerie+severn%C3%ADho+Plze%C5%88ska+v+Mari%C3%A1nsk%C3%A9+T%C3%BDnici,+p.o. WebFrame_22F9EEFF_0C1A_2293_4165_411D4444EFEA_mobile.url = https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d14377.55330038866!2d-73.99492968084243!3d40.75084469078082!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x89c259a9f775f259%3A0x999668d0d7c3fd7d!2s400+5th+Ave%2C+New+York%2C+NY+10018!5e0!3m2!1ses!2sus!4v1467271743182" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen> LinkBehaviour_C9238F63_AF72_FF8C_41E5_631D9B9D2D9B.source = https://www.marianskatynice.cz/ LinkBehaviour_C8EDA58D_AF72_8297_41C9_FA5D7C102790.source = https://www.marianskatynice.cz/ ## Media ### Title photo_FCFDDA42_D7F1_5F40_41DF_F468B0A840DF.label = 10) Kristus metající blesky a řád cisterciáků photo_E6630244_D7F1_CF40_41E4_DDA130340A20.label = 11 A) Sv. Štěpán a Panna Marie photo_FDBDEE8E_D7F7_F7C0_41E4_1F0536C843BA.label = 11 A) Sv. Štěpán a Panna Marie photo_FAAA809F_D7FF_4BC0_41E4_B3E1CB987687.label = 12) Panna Marie Plášťová photo_F9414582_D7F2_D5C0_41E1_D49952B9B34D.label = 13 B) Zasnoubení Panny Marie photo_F93DFCC6_D7F7_DB40_41CF_31515403424B.label = 13) Sv. Robert a Panna Marie photo_FA855524_D7F6_CAC0_41E5_2A9C708C8F31.label = 14) Kristus žehná umírajícímu sv. Bernardovi photo_F86C88FF_D7F3_7B40_41DC_51611CEEC623.label = 15) Sv. Bernard na chrámovém schodišti photo_F9C9E2FC_D43E_CF40_41E8_6A67F1A463EA.label = 16) Kašna uprostřed západního ambitu photo_E443ADF9_D437_7540_41E9_CECEA22C1FD1.label = 17 A) Sv. Alberich přebírá bílé roucho od Panny amrie photo_E771BD84_D433_55C0_41B2_962E78355B6A.label = 17 B) Obětování Páně photo_E520566C_D411_D740_418F_FBBC688AE5C6.label = 18) Sv. Benedikt žehná otrávený pohár photo_E5D44D92_D471_B5C0_41D7_A7F06FD86656.label = 19 A) Kaple sv. Humbelíny photo_E56510B5_D411_4BC0_41C1_2F6170B556B6.label = 19 B) Nalezení Páně photo_FC4F0C62_D411_BB40_41E9_32D6C8DE4885.label = 2) Socha sv. Jana Nepomuckého photo_E5D0CF84_D476_F5C0_41DB_F2610F7ADC0F.label = 20) Sv. Benedikt se sv. Scholastikou photo_E5F03EFC_D471_5740_41DF_B1C5E5869620.label = 21 A) Sv. Luitgarda photo_E2147168_D471_4D40_41E7_A84DA5142A68.label = 21 B) Setkání Panny Marie se Vzkříšeným Kristem photo_E3393CB6_D40E_BBC0_41C1_2B21BA03677E.label = 22) Smrt sv. Benedikta photo_E32ACE59_D411_5740_41CC_BF6E451E65F5.label = 23 A) Sv. Amadeus photo_E36FD9F2_D411_BD40_41D2_69F26A2F6A52.label = 23 B) Nanebevzetí Panny Marie photo_FF506BD3_D411_5D40_41DC_F8294F6DE2EB.label = 3) Socha Anděla Strážce photo_FF23D335_D40F_4EC1_41C5_E7714EC14DF7.label = 4) Hlavní průčelí, ve štítu se znakem opata Fortunáta Hartmana a datací dokončení stavby proboštství photo_F887CB4C_D413_5D40_41D6_64F7BD2533C4.label = 5) Iluzivní oltář v kostele Zvěstování Panně Marii photo_FE9D4309_D411_4EC0_41D3_E4CFF8976401.label = 6) Kostel Zvěstování Panně Marii, pohled do kupole s lucernou photo_FFCDD226_D411_4EC0_4154_1D304B3C8D02.label = 7) Kruchta obnovená v roce 2005 photo_FE67E6A5_D411_57C0_41DC_31517CE3C580.label = 8) Klášterní znak s erbem opata Silvestra Hetzera ve štítu portálu hlavního vstupu do kostela ze severní strany. panorama_B8A5E316_98F4_2CBF_41CD_48586E9D1073.label = Jižní průčelí 1 panorama_B8AA34A8_98F4_3593_41DF_45AE0BE2C6EC.label = Jižní průčelí 2 panorama_B8A5C735_98F7_F4FD_41B3_322363AD31F6.label = Kostel 1 panorama_B8A6D566_98F4_149F_41B1_EEB686BE07F0.label = Kostel 2 panorama_B8A655D6_98F4_17BF_41D5_0AAC5BB520BF.label = Kostel 4 panorama_B8A62505_98F4_349D_41E2_2E318F4738DC.label = Kostel 5 panorama_B8A645E6_98F4_379F_41DC_C1BDB0522577.label = Kostel 6 panorama_B8A636B7_98F4_15FD_41D9_16C49DF6B247.label = Kostel varhanní kruchta album_0BD82301_1E49_FFF4_4189_95593BE55FAA_0.label = Marianska Tynice pohled ze Staré cesty, foto Vaclav Podestat album_0BD82301_1E49_FFF4_4189_95593BE55FAA.label = Photo Album Marianska Tynice pohled ze Staré cesty, foto Vaclav Podestat album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA.label = Photo Album Týnice_r1a6592-hdr panorama_B8A6705B_98F4_2CB5_41C6_51BE876A255F.label = Severní průčelí panorama_B8A5B402_98F4_1497_41DB_1B6547EBDE44.label = Střecha video_8CF9CCB4_9B0A_6D09_41D3_8A43D135381F.label = Týnice album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_0.label = Týnice_r1a6592-hdr album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_1.label = Týnice_r1a6598 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_2.label = Týnice_r1a6599 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_3.label = Týnice_r1a6600 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_4.label = Týnice_r1a6602 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_5.label = Týnice_r1a7230 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_6.label = Týnice_r1a7237 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_7.label = Týnice_r1a7238 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_8.label = Týnice_r1a7242 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_9.label = Týnice_r1a7243 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_10.label = Týnice_r1a7298 album_812071CE_9B0A_1718_41D2_50D2F7CCC5BA_11.label = Týnice_r1a7300 panorama_B8A79752_98F4_14B7_41E0_79E1A866A835.label = Východní ambit 1 panorama_B8AA8A80_98F4_3D93_41E2_037E781DA4D7.label = Východní ambit 2 panorama_B8A78218_98F4_6CB3_4186_DB7088F2B74C.label = Východní ambit 3 panorama_B8A78ED0_98F4_15B3_41C0_DC0F260B09F5.label = Východní ambit 4 panorama_B8A7ABBA_98F4_33F4_41D0_999E4AD87597.label = Východní ambit 5 panorama_B8A768AE_98F4_1DEF_41DD_95ABD09A677B.label = Východní ambit 6 panorama_B8A63570_98F5_F773_41D8_314AA6A1EE1D.label = Východní ambit 7 panorama_B8A6A2A2_98F5_ED97_41B2_493F78C74633.label = Východní ambit střed panorama_8892A59A_9B3E_1F38_41D1_287F31696786.label = Zahrada u východního ambitu 1 panorama_B93DFC8B_98F4_1595_41DA_A114B7977488.label = Zahrada u východního ambitu 2 panorama_B8A6085E_98F4_1CAF_41DF_A69A86CE0F67.label = Západní ambit 1 panorama_B8A69E68_98F4_3493_4190_CB34CA57A6B8.label = Západní ambit 2 panorama_B8A67B8B_98F4_1395_41C7_1242E2EA755E.label = Západní ambit 3 panorama_B8A63D82_98F4_7797_41D6_A7EC7BE5334C.label = Západní ambit 4 panorama_B8A6DBD7_98F4_13BD_41DC_3828DAEA4678.label = Západní ambit 5 panorama_B8A6EF59_98F4_34B5_41D5_045CA8623DD7.label = Západní ambit 6 panorama_B8A61CDC_98F4_15B3_41D4_8159AFCC8CB4.label = Západní ambit 7 panorama_B8A61ABA_98F4_FDF7_41A1_6DF47416AFBD.label = Západní ambit střed ### Video videolevel_12AFD225_0BD4_19BE_418B_F337B07CCDE0.url = media/video_8CF9CCB4_9B0A_6D09_41D3_8A43D135381F_cs.mp4 videolevel_12AFD225_0BD4_19BE_418B_F337B07CCDE0.posterURL = media/video_8CF9CCB4_9B0A_6D09_41D3_8A43D135381F_poster_cs.jpg ## Popup ### Body htmlText_FC1B5BE2_D411_DD43_41D3_2D79F32275BB.html =
V roce 1920 se po letech chátrání kupole i s lucernou zřítila. Roku 2000 byla znovu vystavěna a navrátila Mariánské Týnici původní monumentalitu. Výzdoba však zůstala skromnější, výmalba je částečnou replikou původní výzdoby – fresková malba koruny nesené andílky představuje Pannu Marii jako královnu nebes. Nápisová páska s latinským textem úvodních slov modlitby odkazuje k poutní tradici.
htmlText_38922910_21FF_0A14_41A5_FFEB88CFA23C.html =
Barokní studna byla realizována v 60. letech 18. století v období vlády opata Fortunáta Hartmanna. Z nedalekého prameniště při hospodářském dvoru Olšany byla voda přiváděna dřevěným potrubím do této studny – cisterny.
htmlText_ED2DF280_DC11_CFBF_41E4_DD50C5A445D9.html =
Centrální prostor východního ambitového dvora je připraven na realizace zvonohry v kontextu dovybavení poutního místa tradičním hudebním nástrojem
htmlText_0C3CBA70_1E4F_0E13_4154_686551C0CE60.html =
Freskové výjevy v nadpražích vchodů do východního ambitu odkazují na život sv. Benedikta. Výjev nad severním vchodem zobrazuje Sv. Benedikta, žehnajícího kalich s otráveným vínem. Podle legendy mniši usilovali opatovi o život a otrávili víno v kalichu, z něhož symbolicky vylézá malý had. Sv. Benedikt nádobu požehnal, ta se roztříštila a otrávené víno se rozteklo. Havran na světcův pokyn odnesl otrávený chléb.
htmlText_FA29727C_D7F2_CF40_41C1_76EA52EF2906.html =
Jihovýchodní kaple je věnována námětu narození, na klenbě bohužel malba chybí. V kapli, která se zřítila při pádu kupole, býval výjev Narození Páně. Na stěně je zobrazen sv. Bernard z Clairvaux jako hoch snící na chrámovém schodišti o Narození Krista, které je vyobrazeno nad ním.
htmlText_FFA14A7E_D411_BF40_41E6_215F21B7174F.html =
Kaple sv. Benedikta a Uvedení Panny Marie do chrámu utrpěla při chátrání celého areálu, poškozená klenba a stěna měly za následek nenávratné zničení fresek. Ovšem právě zde začínal celý ikonografický cyklus freskové výzdoby ambitů s tematikou sedmi radostí Panny Marie a cisterciáckých světců, kterou vytvořil malíř František Julius Lux ve 40. a 50. letech 18. století.
htmlText_E6368F70_D431_B540_41EA_1FC85AA0D410.html =
Kašna uprostřed západního ambitu odkazuje na tradiční vodní prvek rajského dvora a na původní prvek cisterciáckých klášterů – cisternu.
htmlText_FC4C2CDC_D416_DB40_41D5_90F3972162D7.html =
Klášterní znak s erbem opata Silvestra Hetzera (opatem 1748-1755) představující kult Máří Magdaleny. Portál hlavního vstupu byl osazen ze severní strany, kudy od Kralovic přicházeli věřící na mši.
htmlText_FD2A2140_D411_4D40_41E2_76A86BB30ADF.html =
Kostel Zvěstování Panně Marii zdobí v presbyteriu barokní iluzivní oltář. Dominantou oltáře je čtveřice postav duchovních otců cisterciáckého řádu. První z levé strany je sv. Bernard z Clairvaux s nástroji Kristova umučení, následuje sv. Alberich, na pravé straně sv. Robert z Molesme, držící bílý řádový oděv, a nejvíce vpravo sv. Štěpán z Hardingu s opatskou berlou, v ruce drží cingulum, opasek řádového roucha.
htmlText_FD54EF04_D7F6_B6C0_41E2_56D1D254BDBB.html =
Motiv Navštívení Panny Marie – setkání Panny Marie jako prosté venkovské dívky se sv. Alžbětou, budoucí matkou sv. Jana Křtitele. Jedná se o druhou radost Panny Marie.
htmlText_0C7FF54A_1E49_3A74_41BC_7D833665A955.html =
Na klenbě kaple spatřujeme motiv Nanebevzetí Panny Marie, jak se již od prvních staletí ustálil v ikonografické tradici. Víra v to, že Marie nezemřela jako ostatní lidé, nýbrž byla vzata do nebeské slávy.
htmlText_0CE3168B_1E59_06F4_41AD_AB414D904DFA.html =
Na klenbě motiv Nalezení Páně (Dvanáctiletý Ježíš v chrámu) představuje Ježíše v jeruzalémském chrámu při rozhovoru s mudrci. Při realizaci fresky bylo využito barokní tradice vyobrazení současných osobností v podobě kryptoportrétů – můžeme vidět obnovitele Mariánské Týnice a odborné garanty nové freskové výzdoby.
htmlText_0C9199E7_1E4F_0A3C_41B6_D87F1379B400.html =
Nad jižním vchodem do ambitu najdeme na stropě výjev Smrti sv. Benedikta, který zachycuje okamžik, kdy je světec posílen eucharistií, zdvíhá ruce k nebi a s pažemi podepřenými svými učedníky naslouchá slovům modlitby až k momentu smrti. Sv. Benedikt byl autorem řehole, kterou přijali cisterciáci za základní text svého mnišství, stal se tak zásadní autoritou pro položení pravidel a spirituality cisterciáckého řádu.
htmlText_FCC1865A_D411_D743_41D2_584FFB1563A7.html =
Nad původním hlavním vchodem do kostela Zvěstování Panně Marii byla obnovena zřícená varhanní kruchta. Dynamický prvek řešení kruchty dodává vnitřnímu prostoru kostela monumentalitu. Kruchta nesla bohatě zdobené barokní varhany.
htmlText_FC7BE183_D7F3_CDC0_41C6_8CD2193C1436.html =
Nad vchodem do ambitu ze severní strany vidíme Pannu Marii jako přímluvkyni za zástup cisterciáckých mnichů, která zabraňuje Kristovi metajícímu blesky vykonat soud nad lidstvem.
htmlText_FA004255_D7F1_4F40_41E6_25CC1320B414.html =
Nad západním vchodem ve freskovém výjevu Panna Marie Plášťová (prosebníky o dobrou úrodu označována Dešťová) rozprostírá svůj ochranný plášť nad mnichy. Nápis pod obrazem zní: „Já tento řád budu chránit a bránit až do skončení světa.“
htmlText_FDF1B2B4_D7F3_4FC0_41E4_2CD50C271D1F.html =
Panna Marie uděluje sv. Štěpánovi z Hardingu cingulum (opasek řeholního roucha) jako symbol přijetí řehole a dodržování řádových pravidel.
htmlText_FD67F35A_D433_4D40_41E9_73241F9A547C.html =
Průčelí bývalého proboštsví v Mariánské Týnici vyniká ve štítu znakem plaského kláštera s erbem opata Fortunáta Hartmanna (opatem 1755-1779) – zlatou kotvou v modrém poli. Datace odkazuje k dokončení stavby proboštství.
htmlText_0C252961_1E4B_0A34_4193_58212AFC9AF1.html =
Severovýchodní kapli můžeme nazvat kaplí proměny. Na stěně nacházíme motiv sv. Humbelíny ve výjevu s jejím bratrem sv. Bernardem. Humbelína žila v manželství a přepychu, bratr se proto na ni hněval a kritizoval její bezbožný způsob života. Výjev zachycuje okamžik při rozhovoru v klášteře, kdy Humbelína odkládá své šperky a dává se na cestu pokání.
htmlText_FF3D4A05_D437_5EC1_41E8_5A6753A730E8.html =
Socha Archanděla Rafaela, označovaná také jako socha Anděla Strážce, směřuje poutníky k Mariánské Týnici. Dílo Karla Legáta z roku 1766 společně se sochou sv. Jana Nepomuckého původně uvozovalo poutní cestu od Kralovic, později byly sochy přesunuty do Plas ke klášternímu kostelu. V rámci příkladné obnovy Mariánské Týnice se podařilo dvojici soch navrátit zpět.
htmlText_FEFA8840_D437_DB40_41E6_1E288832B873.html =
Socha sv. Jana Nepomuckého je dílem Karla Legáta z roku 1766. Statue představuje světce v ojedinělé ikonografii, držícího v levé ruce palladium země české (medailon s Pannou Marií a Ježíškem), což je odkaz na mariánské poutní místo. V pravé ruce drží baret, nad hlavou světce vyniká tradiční atribut – svatozář pěti hvězd.
htmlText_FCDA6A16_D433_BEC0_41D1_834BBB3B50C0.html =
Starobylá poutní cesta propojovala Mariánskou Týnici s plaským klášterem a směřovala až k hospodářskému dvoru Hubenov. V dnešní době se daří jednotlivé etapy tzv. Staré cesty obnovovat a krajinu v okolí památky oživit.
htmlText_0FCEEB57_1E3B_0E1D_41B8_2F89F5EBD5D5.html =
Sv. Amadeus náleží k významným cisterciáckým biskupům, kteří se zapsali do historie řádu. Ve výjevu na stěně vidíme světce, jak přijímá od řeholnice (pontifikální) rukavici, jakožto symbol liturgického oděvu, který odkazuje k vysoké autoritě v rámci řádu. Sv. Amadeus je autorem řady oslavných kázání věnovaných Panně Marii.
htmlText_0CFE51AC_1E4B_1A0C_41B7_8457E7237491.html =
Sv. Luitgarda byla významnou cisterciáckou řeholnicí a mystičkou. Vyobrazení zachycuje moment, kdy se Ježíš sklonil ke sv. Luitgardě z kříže. Světice byla uctívána v prostředí plaského kláštera, kde k předním vyznavačům jejího kultu patřil opat Eugen Tyttl
htmlText_0C247F3D_1E59_060D_4199_33E1C6A2D09A.html =
Ve výjevu na klenbě spatřujeme motiv Setkání Panny Marie se Vzkříšeným Kristem. Marie pocítila velikou radost, když svého milovaného Syna opět spatřila, ona věděla, že přijde. V údivu je přítomno jedenáct apoštolů – svědků Ježíšova života, smrti a zmrtvýchvstání.
htmlText_F933A31F_D7F1_4EC1_41E1_A1B01AA91F05.html =
Výjev na stěně znázorňuje sv. Roberta, který dostává prsten od Panny Marie jako symbol spojení s řádem. Cisterciáci byli významnými mariánskými ctiteli, všechny své kostely zasvěcovali Panně Marii.
htmlText_FA262B60_D7F7_5D40_41B2_958326BE4D39.html =
Výjev nad jižním vchodem zobrazuje Smrt sv. Bernarda, jemuž se zjevuje Kristus, který odpouští v hodince smrti tresty všem členům řádu, kteří budou poslušni řehole.
htmlText_ED391AEF_DC1E_DF40_41D3_561857143495.html =
Zahrada při poutním místě – s ukázkou starých odrůd ovocných dřevin, mariánských rostlin a bylinek, které do klášterního prostředí vždy patřily.
htmlText_FD8DC954_D7F1_5D40_41E1_2BB8C50B8799.html =
Zasnoubení Panny Marie se sv. Josefem představuje třetí radost Panny Marie.
htmlText_0C0D06CF_1E49_060C_41B5_38BF294CFA7C.html =
Na klenbě vidíme výjev Obětování Páně (Uvedení Ježíše do chrámu). Podle evangelia sv. Lukáše Panna Marie podstoupila rituální očistu v jeruzalémském chrámu a přinesla Bohu oběť za narození prvorozeného syna, dle ustanovení zákona byly obětovány dvě hrdličky. Výjev představuje tradiční ikonografický námět, kdy prorok Simeon drží v náručí Ježíše, v němž poznal budoucího Mesiáše.
htmlText_0CE6CAB6_1E39_0E1F_41BB_496778C392C9.html =
První kaple nově dostavěného východního ambitu navazuje ve výzdobě na západní ambit. Odkazuje ke sv. Alberichovi, který přijímá od Panny Marii nebarvené cisterciácké roucho. Autorem fresek je MgA. Jan Spěváček, který svým dílem navazuje na rokokového malíře Fr. J. Luxe.
htmlText_E73A924C_D477_4F40_41E0_9A461C083D3C.html =
Výjev nad východním vchodem zobrazuje Setkání sv. Benedikta se sv. Scholastikou. Patronka benediktinského řádu sv. Scholastika byla sestrou sv. Benedikta, společně se setkávali jednou v roce k duchovním rozhovorům. Na stole rozevřená kniha je atributem světice a lebka předznamenává náhlou smrt sv. Scholastiky, která ji zastihla během disputace.
### Title window_ED27FAEF_DC1E_DF40_41E7_87AFBDF3E6F0.title = ARBORTEUM window_3892A911_21FF_0A14_41B3_36720EA809BB.title = BAROKNÍ STUDNA window_FD2B4141_D411_4D40_41B1_48B3A9F31C25.title = ILUZIVNÍ OLTÁŘ SE SVĚTCI CISTERCIANSKÉHO ŘÁDU window_0CE22AC1_1E39_0E75_41BA_12A5FDB3C630.title = KAPLE SV. ALBERICHA A OBĚTOVÁNÍ PÁNĚ window_0C0FF6CF_1E49_060C_4155_2E9033E131AC.title = KAPLE SV. ALBERICHA A OBĚTOVÁNÍ PÁNĚ window_0FCF0B58_1E3B_0E13_41AE_DAFAF989AA9C.title = KAPLE SV. AMADEA A NANEBEVZETÍ PANNY MARIE window_0C7EF54B_1E49_3A75_41B4_AE986320F3B5.title = KAPLE SV. AMADEA A NANEBEVZETÍ PANNY MARIE window_FF9EBA7E_D411_BF40_417C_D8F1455BA0C8.title = KAPLE SV. BENEDIKTA A UVEDENÍ PANNY MARIE DO CHRÁMU window_FA2A127C_D7F2_CF40_41D3_98838B81297C.title = KAPLE SV. BERNARDA A NAROZENÍ PÁNĚ window_0C225961_1E4B_0A34_41AD_E5EFCB4C2235.title = KAPLE SV. HUMBELÍNY A NALEZENÍ PÁNĚ window_0CE2068C_1E59_060C_41A0_8ADF10CC93BE.title = KAPLE SV. HUMBELÍNY A NALEZENÍ PÁNĚ window_0CFF61AC_1E4B_1A0C_41B0_9F6C10D1C9E8.title = KAPLE SV. LUITGARDY A SETKÁNÍ PANNY MARIE SE VZKŘÍŠENÝM KRISTEM window_0C276F3D_1E59_060C_4190_B763B531F471.title = KAPLE SV. LUITGARDY A SETKÁNÍ PANNY MARIE SE VZKŘÍŠENÝM KRISTEM window_F930031F_D7F1_4EC1_41E4_32A5DADDAC80.title = KAPLE SV. ROBERTA A ZASNOUBENÍ PANNY MARIE window_FD8ED954_D7F1_5D40_41D1_6BB867FFADB0.title = KAPLE SV. ROBERTA A ZASNOUBENÍ PANNY MARIE window_FD544F04_D7F6_B6C0_41E4_39B4C783BEB4.title = KAPLE SV. ŠTĚPÁNA A NAVŠTÍVENÍ PANNY MARIE window_FDF082B5_D7F3_4FC0_41B1_DCEC6572E965.title = KAPLE SV. ŠTĚPÁNA A NAVŠTÍVENÍ PANNY MARIE window_E637BF76_D431_B540_41E0_627561D3960A.title = KAŠNA window_FC7A6183_D7F3_CDC0_41C1_EC0220714903.title = KRISTUS METAJÍCÍ BLESKY A ŘÁD CISTERCIÁKŮ window_FA015255_D7F1_4F40_41E1_9251E17CEBE8.title = PANNA MARIE DEŠŤOVÁ window_FC1BFBE3_D411_DD41_41C1_E5E3F200F0C2.title = POHLED DO KUPOLE S LUCERNOU window_FC433CDC_D416_DB40_41E1_8128AA77C68E.title = PORTÁL SE ZNAKEM OPATA SILVESTRA HETZERA window_FD67735B_D433_4D40_41E9_4888BF6D0A74.title = PRÚČELÍ PROBOŠTVÍ SE ZNAKEM OPATA FORTUNÁTA HARTMANNA window_0C9119E7_1E4F_0A3C_41B7_430B218C299A.title = SMRT SV. BENEDIKTA window_FA251B60_D7F7_5D40_4190_ABE64498E36A.title = SMRT SV. BERNARDA window_FF3DEA05_D437_5EC1_41E2_FA3A4524AC62.title = SOCHA ANDĚLA STRÁŽCE window_FEFAB840_D437_DB40_41CD_EB33D00DE3EA.title = SOCHA SV. JANA NEPOMUCKÉHO window_FCD86A16_D433_BEC0_4193_C493BC111434.title = STARÁ PLASKÁ CESTA window_E739A24C_D477_4F40_41DA_BFCF9CBD1279.title = SV. BENEDIKT SE SV. SCHOLASTIKOU window_0C3DCA70_1E4F_0E13_41B2_37E69ADA731D.title = SV. BENEDIKT ŽEHNAJÍCÍ POHÁR window_FCCE965B_D411_D741_41E5_0BDB47F98239.title = VARHANNÍ KRUCHTA window_ED2ED281_DC11_CFC1_41E7_B1AA3AD954FC.title = ZVONOHRA ## Skin ### Button Button_F9E21D50_E540_8DCA_41C7_753E5F0FF2D0.label = DOMŮ Button_CAF99DB2_FF32_7317_41BC_92CB4268EE10_mobile.label = DOMŮ Button_1B9A4D00_16C4_0505_4193_E0EA69B0CBB0.label = FLOORPLAN Button_1B9A5D00_16C4_0505_41B0_D18F25F377C4_mobile.label = FOTKY Button_1B9A5D00_16C4_0505_41B0_D18F25F377C4.label = FOTOGRAFIE Button_1B9A6D00_16C4_0505_4197_F2108627CC98.label = LOKACE Button_1B9A6D00_16C4_0505_4197_F2108627CC98_mobile.label = LOKACE Button_F5A6F381_AFB3_868F_41C5_82E2E968A732.label = MARIÁNSKÁ TÝNICE Button_C86421AC_AF57_8295_41DE_385253D71C12_mobile.label = MARIÁNSKÁ TÝNICE Button_C8ED858C_AF72_8295_41E4_C98C79BBC6AE.label = Náš web Button_23F057B8_0C0A_629D_41A2_CD6BDCDB0145.label = Náš web Button_23F057B8_0C0A_629D_41A2_CD6BDCDB0145_mobile.label = Náš web Button_C7743FAA_AF4E_9E9C_41C4_CC8E52C51B6F_mobile.label = Náš web Button_1B998D00_16C4_0505_41AD_67CAA4AAEFE0.label = O MUZEU Button_1B998D00_16C4_0505_41AD_67CAA4AAEFE0_mobile.label = O MUZEU Button_1B999D00_16C4_0505_41AB_D0C2E7857448_mobile.label = PANORAMATA Button_1B999D00_16C4_0505_41AB_D0C2E7857448.label = PANORAMATA Button_1B9A3D00_16C4_0505_41B2_6830155B7D52.label = REALTOR Button_221B5648_0C06_E5FD_4198_40C786948FF0.label = lorem ipsum Button_221B5648_0C06_E5FD_4198_40C786948FF0_mobile.label = lorem ipsum ### Image Image_06C5BBA5_1140_A63F_41A7_E6D01D4CC397.url = skin/Image_06C5BBA5_1140_A63F_41A7_E6D01D4CC397_cs.jpg Image_06C5BBA5_1140_A63F_41A7_E6D01D4CC397_mobile.url = skin/Image_06C5BBA5_1140_A63F_41A7_E6D01D4CC397_mobile_cs.jpg Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A.url = skin/Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A_cs.png Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A_mobile.url = skin/Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A_mobile_cs.png Image_811DA361_9B1A_3B08_41D8_B99A9994F89C.url = skin/Image_811DA361_9B1A_3B08_41D8_B99A9994F89C_cs.jpg Image_CAF3B1A7_AFCD_8294_4192_8E1575E2134F.url = skin/Image_CAF3B1A7_AFCD_8294_4192_8E1575E2134F_cs.jpg ### Multiline Text HTMLText_F37A29A0_AFCD_828C_41E5_91018298F9A7.html =
TITLE
Subtitle


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus.
HTMLText_F32FBC4D_AFD6_8196_41D8_459F89AA2AE3.html =
TITLE
Subtitle


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus.
HTMLText_221B6648_0C06_E5FD_41A0_77851DC2C548.html =
___
Muzeum a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici, p.o.


Mariánský Týnec 1, 331 41 Kralovice







HTMLText_0B4B0DC1_11C0_6277_41A4_201A5BB3F7AE_mobile.html =
Národní technické muzeum


HTMLText_23F067B8_0C0A_629D_41A9_1A1C797BB055.html =
___
Historie Mariánské Týnice


Mariánská Týnice je bývalé poutní místo a proboštství cisterciáckého kláštera v Plasích, který ji získal v roce 1230 od tehdejšího držitele Romana z Týnce. Mniši zde nechali vybudovat kostelík a v něm bylo později umístěno pozdně gotické sousoší Zvěstování Panně Marii od Mistra Týneckého Zvěstování.


Historie zázraků v Mariánské Týnici je dále doložena od 17. století. Divotvůrkyně dokázala přivolat déšť v době sucha (proto zvaná Děšťová), zastavit mor, uzdravit a protože Panna Maria chránila svým pláštěm prosebníky, říkalo se jí též Plášťová.


Za opata Ondřeje Trojera v roce 1699 bylo v Mariánské Týnici zřízeno proboštství. Následující opat Eugen Tyttl se rozhodl pro radikální změnu a nechal podle plánů Jana Blažeje Santiniho-Aichla postavit v sousedství starých budov zcela nový poutní areál.


Jeho základem je kostel Zvěstování Panně Marii, který je založen na půdorysném obrazci rovnoramenného tzv. řeckého kříže. Stavba vrcholí dominantou centrální kupole, která se zvedá v křížení ramen kostela a nese kamennou lucernu.


Dominantou interiéru kostela je nástěnný iluzivní oltář. Jeho jednotlivé vrstvy jsou významově uspořádány tak, že od spodní etáže k vrchu graduje zobrazovaný obsah od pozemské sféry do duchovní. Nad vchodem z kostela do proboštství je znak plaského kláštera s monogramem posledního opata Celestýna Wernera. Další etáž výmalby tvoří čtyři postavy duchovních otců cisterciáckého řádu. V další úrovni je znak opata Fortunáta Hartmana a pod ním okno z oratoře, odkud mohli bohoslužbu sledovat hosté nebo řeholníci po dobu nemoci. V nejvyšší etáži oltáře je obraz Nejsvětější Trojice, jíž představuje Bůh Otec a Kristus, nad nimiž se vznáší holubice Ducha svatého.


Iluzivní oltář tvořil pozadí velkému mramorovému oltáři pořízenému za opata Fortunáta Hartmana v roce 1779, který byl po zrušení kláštera přemístěn do kostela sv. Jakuba Většího v Příbrami, kde se nachází dodnes.


Podle původního plánu měly na kostel navazovat západní a východním ambit. Postaven byl ale pouze západní s freskovou výzdobou od Františka Julia Luxe znázorňující motivy ze života Panny Marie a cisterciáků.


Třetí částí areálu je jednopatrová budova proboštství se znakem plaského kláštera osazeným nad hlavním vchodem. V interiéru je v bývalém refektáři dochována nástropní freska znázorňující darování Mariánské Týnice Romanem z Týnce plaským cisterciákům a Pannu Marii při společném jídle s řeholníky.


Po zrušení plaského cisterciáckého kláštera Josefem II. přestala svému účelu sloužit i Mariánská Týnice. Spolu s celým panstvím byla ve správě Náboženského fondu a poté ve vlastnictví Metternichů. Pro další využití objektu se hledala různá řešení včetně např. možnosti zřízení cukrovaru nebo blázince. Objekt ale postupně chátral a nakonec se v roce 1920 zřítila kupole kostela.


V té době byl zřízen Spolek pro záchranu Mariánské Týnice, na jehož činnost navázala Jednota pro záchranu Mariánské Týnice a kostela u Ježíška v Plzni. Jejím hlavním představitelem byl plzeňský architekt Hanuš Zápal. Ve dvacátých a třicátých letech 20. století tak bylo zabráněno další devastaci objektu.


V roce 1952 zde bylo zřízeno muzeum, které v rámci možností pokračovalo v opravách. Ke generální obnově Mariánské Týnice došlo v devadesátých letech 20. století, kdy byly rekonstruovány fasády, znovu osazeny věže nad proboštstvím a nakonec rekonstruována i kdysi zřícená kupole kostela. Následně bylo upraveno i okolí, bylo zřízeno parkoviště pro návštěvníky a nově upravena partie před jižním průčelím proboštství. Dostavba východního ambitu proběhla v letech 2017 - 2020, kterou se naplnil původní Santiniho záměr.
HTMLText_3918BF37_0C06_E393_41A1_17CF0ADBAB12_mobile.html =
PanoramaTA:
HTMLText_221B6648_0C06_E5FD_41A0_77851DC2C548_mobile.html =
___
Muzeum a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici, p.o.


Mariánský Týnec 1, 331 41 Kralovice



HTMLText_23F067B8_0C0A_629D_41A9_1A1C797BB055_mobile.html =
Historie Mariánské Týnice


Mariánská Týnice je bývalé poutní místo A proboštství cisterciáckého kláštera v Plasích, který ji získal v roce 1230 od tehdejšího držitele Romana z Týnce. Mniši zde nechali vybudovat kostelík a v něm bylo později umístěno pozdně gotické sousoší Zvěstování Panně Marii od Mistra Týneckého Zvěstování.


Historie zázraků v Mariánské Týnici je dále doložena od 17. století. Divotvůrkyně dokázala přivolat déšť v době sucha (proto zvaná Děšťová), zastavit mor, uzdravit a protože Panna Maria chránila svým pláštěm prosebníky, říkalo se jí též Plášťová.


Za opata Ondřeje Trojera v roce 1699 bylo v Mariánské Týnici zřízeno proboštství. Následující opat Eugen Tyttl se rozhodl pro radikální změnu a nechal podle plánů Jana Blažeje Santiniho-Aichla postavit v sousedství starých budov zcela nový poutní areál.


Jeho základem je kostel Zvěstování Panně Marii, který je založen na půdorysném obrazci rovnoramenného tzv. řeckého kříže. Stavba vrcholí dominantou centrální kupole, která se zvedá v křížení ramen kostela a nese kamennou lucernu.


Dominantou interiéru kostela je nástěnný iluzivní oltář. Jeho jednotlivé vrstvy jsou významově uspořádány tak, že od spodní etáže k vrchu graduje zobrazovaný obsah od pozemské sféry do duchovní. Nad vchodem z kostela do proboštství je znak plaského kláštera s monogramem posledního opata Celestýna Wernera. Další etáž výmalby tvoří čtyři postavy duchovních otců cisterciáckého řádu. V další úrovni je znak opata Fortunáta Hartmana a pod ním okno z oratoře, odkud mohli bohoslužbu sledovat hosté nebo řeholníci po dobu nemoci. V nejvyšší etáži oltáře je obraz Nejsvětější Trojice, jíž představuje Bůh Otec a Kristus, nad nimiž se vznáší holubice Ducha svatého.


Iluzivní oltář tvořil pozadí velkému mramorovému oltáři pořízenému za opata Fortunáta Hartmana v roce 1779, který byl po zrušení kláštera přemístěn do kostela sv. Jakuba Většího v Příbrami, kde se nachází dodnes.


Podle původního plánu měly na kostel navazovat západní a východním ambit. Postaven byl ale pouze západní s freskovou výzdobou od Františka Julia Luxe znázorňující motivy ze života Panny Marie a cisterciáků.


Třetí částí areálu je jednopatrová budova proboštství se znakem plaského kláštera osazeným nad hlavním vchodem. V interiéru je v bývalém refektáři dochována nástropní freska znázorňující darování Mariánské Týnice Romanem z Týnce plaským cisterciákům a Pannu Marii při společném jídle s řeholníky.


Po zrušení plaského cisterciáckého kláštera Josefem II. přestala svému účelu sloužit i Mariánská Týnice. Spolu s celým panstvím byla ve správě Náboženského fondu a poté ve vlastnictví Metternichů. Pro další využití objektu se hledala různá řešení včetně např. možnosti zřízení cukrovaru nebo blázince. Objekt ale postupně chátral a nakonec se v roce 1920 zřítila kupole kostela.


V té době byl zřízen Spolek pro záchranu Mariánské Týnice, na jehož činnost navázala Jednota pro záchranu Mariánské Týnice a kostela u Ježíška v Plzni. Jejím hlavním představitelem byl plzeňský architekt Hanuš Zápal. Ve dvacátých a třicátých letech 20. století tak bylo zabráněno další devastaci objektu.


V roce 1952 zde bylo zřízeno muzeum, které v rámci možností pokračovalo v opravách. Ke generální obnově Mariánské Týnice došlo v devadesátých letech 20. století, kdy byly rekonstruovány fasády, znovu osazeny věže nad proboštstvím a nakonec rekonstruována i kdysi zřícená kupole kostela. Následně bylo upraveno i okolí, bylo zřízeno parkoviště pro návštěvníky a nově upravena partie před jižním průčelím proboštství. Dostavba východního ambitu proběhla v letech 2017 - 2020, kterou se naplnil původní Santiniho záměr.
HTMLText_2F8A4686_0D4F_6B71_4183_10C1696E2923.html =
___


HTMLText_3918BF37_0C06_E393_41A1_17CF0ADBAB12.html =
PanoramaTA:
HTMLText_2F8A4686_0D4F_6B71_4183_10C1696E2923_mobile.html =
FLOORPLAN:
HTMLText_F5D87E86_AFDF_9E94_41CD_A1E932181011.html =
Mariánská Týnice


Mariánská Týnice s poutním kostelem Zvěstování Panny Marie je bývalé proboštství cisterciáckého kláštera v Plasích v Mariánském Týnci u Kralovic, dnes sloužící jako Muzeum a galerie severního Plzeňska. Od roku 1964 je chráněno jako kulturní památka[1] a v roce 2018 bylo prohlášeno národní kulturní památkou České republiky.
HTMLText_EA4506F7_FDA0_5CF1_41C2_BF883C7259BF.html =
Vítejte ve virtuální prohlídce Národního technického muzea, díky které můžete online navštívit a poznat hlavní budovu muzea v Praze na Letné a Centrum stavitelského dědictví NTM v Plasích zaměřené na prezentaci stavební historie. Národní technické muzeum bylo založeno již v roce 1908 a za dobu delší než 100 let vybudovalo rozsáhlé sbírky dokumentující vývoj mnoha technických oborů, exaktních věd a průmyslu na území dnešní České republiky. Dnes je to jedno z nejnavštěvovanějších muzeí u nás. Muzeum v současnosti spravuje 76 000 sbírkových předmětů, jež jsou uchovávány v několika depozitářích a jsou základem nejen pro výstavní, ale i pro vědeckou a edukační činnost muzea. Nejzajímavější a v mnoha případech unikátní sbírkové předměty si můžete prohlédnout v expozicích a výstavách ve třech různých areálech Národního technického muzea a to v hlavní budově muzea v Praze na Letné a v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích a v Železničním depozitáři NTM v Chomutově. Zájemci o důkladnější poznání dějin techniky a širších souvislostí mají k dispozici muzejní archivy a odbornou knihovnu. Muzeum připravuje množství programů pro školy a doprovodných akcí pro veřejnost.
### Tooltip IconButton_E0547DFB_A6F7_212B_41D0_D61A2CF0DB69.toolTip = Change language to english IconButton_EF02D697_A6FB_23F9_41DF_E99CFBB42110.toolTip = Přepne jazyk do češtiny Button_F9E21D50_E540_8DCA_41C7_753E5F0FF2D0.toolTip = Vrátite se do základní nabídky ## Tour ### Description ### Title tour.name = Mariánská Týnice